вівторок, 21 листопада 2017 р.

Інтелектуальна гра «Дивослово»


       Мета: спонукати прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови і літератури; розвивати навички п’ятикласників застосовувати набуті знання в незвичних, нестандартних ситуаціях; виховувати повагу до барвистого рідного слова; вчити дітей культури поведінки перед глядачами, бути цікавими для присутніх.
                                                 Хід гри:
Ведучий 1:   Сьогодні  9  листопада, День української писемності та  мови – свято рідної мови. Першим до нас приходить слово…З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою…
Ведучий 2:  Слова, слова…  Вони в собі всі різні:
                         Тривожні й тихі, радісні й сумні;
                          Є терпеливі, є жорстокі й грізні,
                         Ласкаві й чесні, мудрі і смішні…
                    Не грайся словом. Є святі слова,
                              Що матері з доріг вертають сина.
Ведучий 1: Страшні слова, коли вони мовчать,
                      Коли вони зненацька причаїлись,
                      Коли не знаєш, з чого їх почать,
                      Бо всі слова були уже чиїмись.
                      Хтось ними плакав, мучився, болів,
                      Із них почав і ними ж і завершив.
                      Людей мільярди і мільярди слів,
                      А ти їх маєш вимовляти вперше!
Ведучий 2: Для кожного народу дорога його мова.
                     Для нас найближчою і найріднішою є українська…
                     Про неї сьогодні й поговоримо.
                     Ми зібрались сьогодні тут, щоб ще раз засвідчити свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання у грі. Отож розпочнемо! Перед нами змагатимуться учні за звання «Найкращий знавець рідного слова» 2 команди. Зустрічаймо їх!...
                                       І конкурс  ,, Візитка’’
                    Знайомство з командою. Домашня заготовка.
                              ( Конкурс оцінюється у 2 бали)
                                       ІІ конкурс  ,, Далі …  Далі …’’
Кожній команді становиться серія запитань, на які треба           відповісти. Виграє команда, котра має більшу кількість правильних відповідей.
                              Запитання для команди № 1
1) Як називається державна мова України?
2)Який знак ставимо у кінці питального речення?
3)Як називаються слова з протилежним значенням?
4) Якою є перша буква у власній назві?
5) Як називається розмальоване яйце?
6) Скільки  - н -  у слові            незрівнянний?
7) Головні члени речення – це…
8) Особливий знак у слові      Вячеслав  -  це …
9) префікс у слові      прекрасний  - це …
10) Список літер встановленого порядку  - це …
11) Остання буква у слові     шістдесят  - це …
12) Народні пісні, що співають на Різдво  - це …
13) Автор  ,, Заповіту ‘’ - …
14)Продовжте фразу  ,, Мені тринадцятий  ….’’
15) Скільки літер в українському алфавіті?
16) Доберіть антонім до слова  ,, добро ‘’
17)  Третій відмінок нашої мови  - …
18) Частина слова після кореня, яка служить для творення нових слів?
19) Який розділовим знаком починається запис діалогу?
20) Назвіть голосні звуки української мови?
                               Запитання для команди № 2
1) Без якої святині зникає народ?
2) Слова зі спільним коренем?
3)Знак у кінці розповідного речення?
4) Який розділовий знак використовується для запису прямої мови ?
5) Буква без звука?
6) Другорядні члени речення – це …
7)Сьомий відмінок нашої мови?
8) Стиль у науці – це …
9) Змінна частина мови?
10) Розмова двох осіб – це …
11) Опис природи – це …
12)Нема України без верби і …
13) Частина слова перед коренем – це …
14) Остання буква у слові пятдесят?
15) Народні пісні про весну – це …
16) Автор пісні – гімну ,, Ще не вмерла Україна ‘’?
17 Яку річку можна переломити?
18) Назвіть пяту букву алфавіту?
19) Що стоїть в середині    школа?
20) Чи ставиться апостроф у слові компютер?  
Кожна правильна відповідь оцінюється  1 балом. Максимальна  кількість – 20 балів  для команди.
                                       ІІІ конкурс ,, Найкмітливіший’’
                    Команда отримує  3 питання, дає правильну відповідь.
                                       Запитання для команди № 1
1) За допомогою яких трьох займенників можна зробити руки чистими?
2) Яким синонімом можна замінити словосполучення  ,, чорне золото’’?
3) Як написати слово ,, робота’’ чотирма літерами?
                                       Запитання для команди № 2
1) Які займенники заважають їздити по дорозі?
2) Яким  синонімом можна замінити словосполучення  ,, біле золото’’?
3) Як написати слово  ,, робота ‘’ п ятьма літерами?
                                       IV  конкурс  ,, Прямо чи влучно ’’
Команда отримала  5  фразеологізмів, завдання учасників: якомога більше, використовуючи акторські здібності,  жести, продемонструвати опонентам фразеологізму, який їм потрібно розгадати.
                                       5 фразеологізмів для команди № 1
1) Учасник стоїть, обхопивши голову руками кілька разів  -
2) Учасник ходить згорбившись, нудьгуючи, туди – сюди  -
3) Учасник стає, прикладаючи до обличчя розчепірені пальці  -
4) Учасник гладить себе по голові  -
5) Учасник робить вигляд неуважного учня  -
                                       5 фразеологізмів для команди № 2
1) Учасник втирає носа рукавом  -
2) Учасник імітує писання на лобі  -
3) Учасник каже ,, гоп’’, потім стрибає на двох ногах  -
4) Учасник бігає по класу ( по залу ), високо піднімаючи ноги  -
5) Учасник бере себе за ніс і ходить по класу ( по залу) –
                    Кожна правильна відповідь – 1 бал.
                                       V конкурс  ,, Відгадай ’’
                    Потрібно відгадати, про яку частину мови йдеться?
                                       Завдання для команди № 1
1)  Без мене ніхто не мав би імені.
     Я даю назви всім істотам, предметам, подіям, яких одягають у
     свої сім відмінків, два числа, три роди і чотири відміни.
    У реченні можу виступати будь – яким членам …
2) Без мене не знаєте, у якому році ви народилися, скільки років живете
     на світі. Ану, спробуйте без мене купити в крамниці бубликів, цукерок
     чи ще щось?  Також маю відмінки, числа, а часом і три роди.
    У сполученні з іменником буваю в реченні головним або другорядним
     членом.
                                       Завдання для команди № 2
1) Без моєї прикмети іменник не був би такий гарний і розумний.
     Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Я вказую і на приналежність
    предмета певний особі, у реченні виступаю означенням і присудком.
    Візьмемо, наприклад, речення: ,, Надійшла осінь’’. Воно непоширене й
    просте. А запроси мене до цього речення і побачиш, яке воно гарне.
    ,, Надійшла осінь прекрасна, тепла, сонячна’’.
2) Я є тим механізмом, що вас усіх запускаю в дію. От, наприклад,
     іменник – завод. Чи дізнається без мене, що він робить, або що з ним 
     діється? Ні. А мої три часи в однині і множині, думаєте, не мають
     великої вартості?  Хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не
     мій минулий час. Окрім цього, своїм майбутнім часом потішаю старих
     і малих, малою перспективу завтрашнього життя. У реченні також
    виступаю головним і другорядним членом.
                    За правильну відповідь – 1 бал.
          Вчитель підводить підсумки всієї інтелектуальної гри. Ось і підходить до кінця наше свято української писемності  та мови. І прощатись нам пора. Але сподіваюсь, що у ваших серцях залишиться живий вогник нашої рідної української мови. Любіть українську мову !




                    

Немає коментарів:

Дописати коментар